1 Haziran 2017 Perşembe

BFBKBŞBDBO #1

Birçok blogger'ın belli aralıklarla bir film, bir kitap, bir şarkı önerdiğini gördüm ve ben de bu içeriğe biraz daha yüklenip bir dizi ve oyun da önermek istedim ve "Böyle belli aralıklarla yayınlayacağım bir seri oluşturayım en iyisi" dedim. Bundan sonra her ay "BFBKBŞBDBO" başlığıyla önerilerde bulunmaya çalışacağım. 

En iyisi başlıktaki sırayı takip edelim, film ile başlayalım yazıya:



Bu ay ikinci kez izlediğim, özünde salt aksiyon gibi görünse de üstüne biraz kafa yorunca tonlarca mesaj çıkarabileceğiniz Natural Born Killers'ı şiddetle tavsiye ediyorum. Birbirlerine sırılsıklam aşık olan Mickey ve Mallory ikilisi birbirlerine karşı besledikleri duyguları başka insanlara sebepsiz şiddet uygulayarak beslemektedir. Bu şiddet herhangi bir yaşa, cinsiyete, sebebe bağlı değildir amaç sadece masum insanlara kan kusturmaktır. Mickey'e göre şiddet, Tanrı'nın insana yaratılışından itibaren kullanması için bahşettiği önemli bir unsurdur ve doğa hiçbir şekilde şiddetten bağımsız olamaz.. Bu şekilde işledikleri birtakım cinayetlerden sonra enselenen çift hapse girer ve burada medyanın ilgi odağı haline gelirler, medya yüzünden insanlar ve mahkumlar ikiliyi ilahlaştırmaya başlar. Medya bu röportajları, belgeselleri ile katilleri güçlendirir ve bir anda güçlü bir canavar yaratıverir. Hikayesi böyle yavaşlamak bilmeyen, aksiyon ve kan dolu bir olay örgüsünü işliyor. Ancak film aslında yalnızca şiddeti göstermiyor, içerdiği sembollerle ölümden sonraki yaşama, insanlığın ne kadar zararlı olduğuna, beyaz erkeğin kızılderilileri katlettiğine patır patır göndermeler yapıyor. 

Örneğin Mickey'in yerliyi vurması şu anki ABD halkının başını çeken beyaz erkeğin Amerika kıtasına girişiyle hiçbir suçu, zararı olmayan aksine doğaya her türlü yatırımda bulunan yerli halkı hunharca katledişine; filmdeki yılan ögesi dinlerdeki yılanın anlamlarına; ilk dakikalardan çalmaya başlayan Leonard Cohen şarkısı "the future" ile insanlığın dünyada en çok kendi türünden bireyleri öldürdüğüne yaptığı göndermelerle izleyicinin bilinç altına arka arkaya, hafif hafif tokatlar iniyor. Bunun haricinde filme aksiyondan ziyade romantik film diyebiliriz aslında. Çünkü film içerdiği şiddet sahnelerinden daha çok sonsuza dek süreceğine inanılan bir aşk hakkında.

Bir de Tarantino mevzusu var NBK'ın. Şöyle ki Tarantino'nun öyküyü yazdığı bu film Oliver Stone tarafından yönetiliyor ve Tarantino'nun aklından geçen birçok sahne filme dahil edilmiyor. Örneğin filmin son sahnesi Tarantino'ya göre bambaşka olacakken Oliver Stone daha fazla uğraşmadan son sahneyi kestirip atıyor. Quentin Tarantino'nun sunduğu alternatif son mevcut sondan çok daha güzel ve gerçekçi dursa da bu hali için de fena denemez. 

Filmden daha çok bahsedemiyorum çünkü şu saniyeden itibaren hakkında yazacağım en ufak satır dahi spoiler içerikli olacak. O zaman filmi önermemin hiçbir anlamı kalmayacak. Sadece filmin şu efsane girişini ve arka plandaki halk ozanı Cohen'in insanlığa lanet ettiği şarkının sözlerinin "mealini" paylaşacağım:



Mahvolmuş gecemi geri verin bana
Aynalı odamı, gizli hayatımı
Burada çok yalnızım
İşkence edecek kimse kalmadı
Yaşayan her ruh üzerinde
Mutlak kontrolü verin bana
Ve sen, bebek, uzan yanıma
Bu bir emirdir!
Kokain ve anal seks verin bana
Kalan tek ağacı sökün
Kültürünüzdeki deliğe sokun
Berlin duvarını geri verin bana
Stalin’i de verin Aziz Paul’u da
Geleceği gördüm, kardeşim
Katliam…
Aletler kayacak her yönde
Ölçebileceğin bir şey kalmayacak
Hiçbir şey kalmayacak
Dünyada bir kar fırtınası
Eşiği aşmış geçmiş
Ve ruhun düzenini
Altüst edip gitmiş
“Tövbe et, tövbe et” dediklerinde
Merak ediyorum, ne vardı akıllarında?
“Tövbe et, tövbe et” dediklerinde
Merak ediyorum, ne demek istiyorlardı acaba?
Sen beni rüzgârdan falan tanımazsın
Ne tanıyacaksın ne de tanıdın
Ben şu Kitabımukaddes’i yazan
Küçük Yahudiyim
Uluslar gördüm, yükseldiler ve çöktüler
Öykülerini dinledim, hem de hepsinin
Ama aşk, kurtuluşun tek yolu
Şu aciz kulunuza emredildi ki
Açık konuş, soğuk konuş:
Bitti, yürümüyor artık
Ve şimdi cennetin tekerlekleri duruyor
İblisin kamçısı hissediliyor
Geleceği hazır olun:
Katliam.
Aletler kayacak
Batı’nın eski kanunları çiğnenecek
Özel hayatın aniden patlayacak
Peşinde gölgeler
Yollarda yangınlar olacak
Beyaz adam dans ederken
Baş aşağı asılmış bir kadın göreceksin
Düşen elbisesi kapatmış suratını
Etrafında dandik şairler toplanmış
Kendilerini Charlie Manson sanıyorlar
Ve beyaz adam dans ediyor
Berlin duvarını geri verin bana
Stalin’i de verin Aziz Paul’u da
İsa’yı verin bana
Hiroşima da olur ama
Hadi, bir fetüs daha yok edin
Çocukları sevmiyoruz zaten
Geleceği gördüm, bebeğim:
Katliam.
Bir şeyler kayacak
“Tövbe et, tövbe et” dediklerinde


----------------

Şimdi kitaba geçelim.



Blogta yazarken hiç bahsetmesem de beni tanıyanların biraz da olsa bileceği bir Dostoyevski hayranlığım var. Bu yüzden kimi kitaplarını yakın zamanda ikinci defa okuyorum. Farkettim de her yeni okuyuşumda bir öncekinde hiç göremediğim, ilgilenmediğim, hatta önemsiz bulduğum çok çok önemli detaylar buluyorum.

Ecinniler belki de Dostoyevski'nin yazmış olduğu en agresif ve kafa yoran romanıdır.

Gençliğinde ateizmi doruğunda yaşamış, komünizmi desteklemiş, Sibirya'ya sürülüşünün ardından tüm bunlardan pişman olmuş ve kendini dine vermiş, fanatizmin ne kadar iğrenç bir şey olduğunun farkına varmış, sürgünden dönüşünde de olgunlaşan fikirleriyle, mufazakar bir havayla birçok eser yazmış Dostoyevski, Ecinniler'i de bu dönemde yazıyor ve romanda sosyalizm, nihilizm, ateizm, bolşevizm gibi düşüncelerin Rusya ve Rus halkı üzerinde nasıl bir etki bıraktığını, kendini buram buram gösteren muhafazakar düşünceyle bu akımların halk ve kültür üzerindeki tahribatını işliyor.

Kitap bir yandan da Turgenyev tarafından yazılmış Babalar ve Oğullar'a bir karşı savaş niteliğinde.

Turgenyev'in ateist ve halkı ezici görüşlerine kafa tutmak, Turgenyev'in savunduğu Avrupaya açılmacı tutum yerine Panslavist bir görüşü, her ulusun kendi öz benliğinde var olduğunu, bu ulusal benliğin milletlerin kendi tanrılarını oluşturduğunu savunduğunu dile getirmek amacıyla yazıldığı düşünülebilir.

----------------

Seçtiğim şarkı doğduğum ve şu an yaşadığım bölgenin çok hoş bir türküsü. Şu sıralar Türk halk müziğine sardığımdan bu türkü de vazgeçilmezlerim arasında. 




----------------

Gelelim diziye.



Son zamanlarda isminden çok bahsedilen, youtube'da reklamlarda sürekli karşınıza çıkan bir dizi aslında 13 Reasons Why. Birçok insan tarafından teenager diye hor görülmekte, yönetmen kadrosundaki benim de zerre haz etmediğim Selena Gomez isminden ötürü hakkı yenen bir dizi. Açıkçası ben ilk bölümden itibaren birçok sahnesinde göz yaşlarıma hakim olamadım, iç geçirdim. 13 Reasons Why Hannah Baker isimli, 17 yaşındaki bir lise öğrencisinin neden intihar ettiğini işliyor. 13 farklı sebep ve bu sebeplerin Hannah tarafından özetlendiği kasetler var ve bu kasetleri intihardan sorumlu olan, kasetlerde bahsi geçen isimlerin teker teker dinlemesi, olayları öğrenmesi gerek.

Dizi lise ortamında geçtiğinden, lise sorunlarına bolca yer verdiğinden ötürü teenager izlenimi yaratabilir ancak o sahneler dışında benimle aynı duyguları derinden paylaşacağınızı düşünüyorum. Sıkıcı bulursanız bırakırsınız ama bir şans verin, ön yargılarınızı kapıda bırakıp da izlemeyi deneyin bence.

----------------

Ve oyun..

Aslında bahsedeceğim oyun çıktığı zamanlar çok yankı uyandırmış, ben dahil birçok insanın hoşuna gitmeyecek şeyler içerdiği düşünüldüğünden oynanmamış hatta desteklenmemiş bir yapım.

Battlefield 1.

Battlefield 1, 1.dünya savaşını işliyor ve haliyle oyunda Osmanlı da yer alıyor. Çanakkale cephesi ve Lawrence de oyunda geçen konulardan. Çıktığı zamanlar ben oyunun tamamen İngiliz propagandası içerikli olduğunu, Türk düşmanlığı yaptığını düşünüyordum bu yüzden de oyunu kınadım. 

Ancak geçenlerde bir lets play videosunda dayanamayıp Çanakkale cephesi bölümünü izledikten sonra durumun sandığım gibi Türk düşmanlığı olmadığını, aksine İngilizlerin Anzakları ve sömürgelerini piyon gibi savaşa sürdüğünü, savaşın ne kadar kötü ve korkutucu olduğunu gösterdiğini öğrendim. 

Evet, oyun savaş karşıtı bir yapım ve Çanakkale cephesinde de tarihle uymayan (silahlar ve teknoloji dışında) bir unsur yok. Anzaklar Türk topçularını geçemiyor ve İngiltere de korkakça geri çekiliyor. Türkler kahramanca savundukları Gelibolu'yu ne pahasına olursa olsun vermiyorlar. 

Beni senaryodan çok atmosferin etkilediğini söyleyebilirim. Türk askerleri Türkçe konuşuyor, boğaz duman içinde, her yer kapkara dumandan, isten, kandan ve cesetlerden göz gözü görmüyor. Oyun atmosferi savaştaki çaresizliği, korkunç atmosferi birebir yaşatıyor kısacası... O ruh hali, buhran hiçbir şekilde tasfir edilemez. Gerçekten süngü hücumuna geçecekmiş gibi geriyor ve bunaltıyor oyuncuları. Savaşın ne kadar kötü olduğunu dakika dakika gözler önüne seriyor...

Ben Lawrence görevlerinden pek memnun kalmadım, taraflı ve Osmanlı aleyhine propaganda içerikli buldum bu sebeple oyunu oynamamakta kararlıyım ancak o savaş atmosferinin gerçekçiliğini yaşamak isteyenler için şöyle bir Lets play videosu paylaşıyorum:




----------------

Bu serinin ilk bölümünde yazacaklarım bu kadar. Görüşmek üzere :)

6 yorum:

  1. ooo ne yazı bu yaaa, mizikler tımıms dinlerims, nbk iyi film tebikide :)cohen de iyi tebikide :) oyunu bilemedim bi bakayım, filmi var mıydı ya sankiii :)

    YanıtlaSil
  2. Daha yeni çıktığı için oyunun filmi yok sanırım ama ileride yönetebilirler. İki tarafı birden gösteren, cennetin krallığı tarzı bir film fena olmazdı :)

    YanıtlaSil
  3. İngilizcem pek iyi değil başarılar güzel makale

    YanıtlaSil
  4. Film ve ve kitap önerin oldukça iyi. Film gerçekten efsaneydi. Kitabı ise iki kez okudum.
    Güzel bir blog. Tebrikler... Takip edicem

    YanıtlaSil
  5. Yorumunuz için çok teşekkür ederim hocam, gerçekten güzel kitap

    YanıtlaSil